EEN KOBOLD IN CONCERT

(Deutsche Übersetzung unten)

Een „blasical“ van Christian Sade
voor “slaapwerker”, elfen, kletskousen en harmonieorkest

De verbroedering tussen Zillebeke en Seelbach (Zwarte Woud) bestaat nu reeds 30 jaar. De muziekvereniging Seelbach is voor de vijfde keer te gast in Zillebeke en deze keer met een echt bijzonder culturele Belgische-Duitse samenwerking. Drie Westvlaamse toneelspelers en het „Symfonisch Blaasorkest“ uit Seelbach samen op één podium in de Stadsschouwburg te Ieper, onder leiding van de Franse komponist en dirigent Christian Sade.

Laat jullie verrassen door een Blasical: een amusante en spannende mengeling tussen toneel met diepgang en veelzijdige blaasmuziek.

Geinspirierd door de personage „Puck“ uit Shakespeares „Zomernachtsdroom“, gaat dit verhaal over een slagwerker (Wim Cannie) die tijdens het concert (Spreker: Bart Dewaele) inslaapt en in een droom als kobold zijn geliefde Liesje (Lieselot Coffijn) probeert terug te krijgen. Droomwereld en concert-werkelijkheid wissel zich af tot een turbulente finale.

De muziekvereniging Seelbach onder leiding van Christian Sade interpreteert muziekstukken uit het rock’n roll, bigband of typische blaasmuziek repertoire, maar ook klassieke meesterstukken zoals het symphonisch gedicht „L’Apprenti Sorcier“ van Paul Dukas.

Christian Sade zorgde voor het concept en regie van dit concert. De premiere had plaats in maart 2013 in Seelbach waar ook Wim Cannie in meespeelde .

Wij danken Nicole Cannie-Andries die zorgde voor de Westvlaamse akteurs. Een woord van dank ook aan Antoinette Verfaillie-Leroy en Luc Bosmans die samen met het Seelbach-comité voor de organisatie zorgden.

En natuurlijk hartelijk dank aan de Stad Ieper, de technische dienst, de Stadsschouwburg en aan iedereen die aan dit project heeft meegeholpen.

Een Kobold in Konzert!

Seit 30 Jahren besteht nun die Partnerschaft Zillebeke/Ypern in Westflandern mit Seelbach im Schwarzwald. Der Musikverein Seelbach hat in dieser Zeit bereits 5 mal Zillebeke besucht. In diesem Jahr soll die belgisch-deutsche Partnerschaft mit einem besonderen kulturellen Zusammenwirken gewürdigt werden: Drei flämische Schauspieler werden zusammen mit dem Blasorchester aus dem Schwarzwald in der Stadschouwburg in Ypern ein „Bläsical“ aufführen. Regie hat pikanterweise  ein Franzose: Christian Sade, Komponist und Dirigent.

Ein Bläsical ist ein Blasmusikkonzert bei dem die Moderation durch ein Szenisches Spiel ersetzt wird. Dieses Schauspiel selbst wird wiederum durch die Musikfolge dramatisiert. So entsteht kurzweilige, amüsante Unterhaltung mit Tiefgang und vielseitiger Blasmusik.
Der Titel des Bläsicals ist: „Een Kobold in Konzert“. Shakespeares Sommernachtstraum bildet dabei den romantischen Hintergrund. Die Kobolde und Elfen darin tun und sagen oft, was wir Menschen nicht wagen.

Konkret handelt die Geschichte von einem Schlagzeuger (Wim Cannie) der während des Konzerts (Moderation: Bart Dewaele) einschläft und im Traum als Kobold seine geliebte Elfie ( Lieselot Coffijn) wieder zu gewinnen sucht. Elfie ist aber bereits verlobt…. Traumwelt und reales Konzert wechseln sich bis zum turbulenten Finale ab.
Neben unterhaltsamen Stücken aus allen musikalischen Richtungen wird das Blasorchester Seelbach unter der Leitung von Christian Sade auch die symphonische Dichtung „L‘Apprenti Sorcier“ von Paul Dukas, nach dem Gedicht „Der Zauberlehrling“ von J. W. Goethe, darbieten.

Lassen Sie sich verzaubern und genießen Sie einige träumerische Stunden in der erfrischenden Welt des Bläsicals!
Idee und Gesamtleitung des Konzerts liegen bei Christian Sade. Der in Seelbach lebende Wim Cannie hat bereits in Seelbach bei der Uraufführung mitgewirkt. Seine Mutter Nicole Andris stellte die Kontakte zur flandrischen Schauspielgruppe her.

Antoinette Verfaillie und Luc Bosmans sorgen mit dem Seelbach-Comité für die Gesamtorganisation vor Ort.

Vielen Dank an alle, die dieses Projekt unterstützen!